Het hele schooljaar gastlessen en gratis lesmateriaal.

Meld je aan als gastdocent

Het hele schooljaar gastlessen en gratis lesmateriaal.

Meld je aan als gastdocent

Bank voor de Klas: Impact & Bereik

53.000
leerlingen kregen in schooljaar 2023-2024 een gastles Bank voor de klas
188.000
leerlingen hebben in schooljaar 2023-2024 gebruik gemaakt van het lesmateriaal van Bank voor de klas*
* In samenwerking met een scholenplatform dat is geregistreerd in de Nederlandse Beroepscode
121
scholen hebben in schooljaar 2023-2024 een gastles Bank voor de klas aangevraagd
98%
van de gastdocenten geeft aan opnieuw een gastles te willen geven
95%
van de leerkrachten geeft aan opnieuw een gastdocent in de klas te willen ontvangen
Totaal bereik 14 jaar Bank voor de klas
1.263.000
kinderen

De Bank voor de klas gastdocent had een mooie gastles voorbereid. Het lesmateriaal sloot goed aan bij de belevingswereld en het niveau van de klas. De vragen van de kinderen over hypotheken, lenen en sparen kon de gastdocent duidelijk uitleggen. Een zinvolle les!

- Leerkracht

Het was goed om de leerlingen via een Bank voor de klas gastles nogmaals alert te maken over de gevaren van online fraude.

- Leerkracht

Bank voor de klas is een supermooi initiatief waardoor kinderen op een informatieve manier met geldzaken in aanraking komen.

- Leerkracht

Marije Keegstra

Marije Keegstra

Beleidsmedewerker Cybersecurity

Het geven van een gastles is ontzettend leuk om te doen, maar ook leerzaam voor mijzelf geweest. Ik kon hierdoor even uit mijn ‘beleidsbubbel’ stappen en inchecken in de praktijk. En het thema waar ik dagelijks mee bezig ben, kon ik eens van een andere kant bekijken. Dit heb ik al zeer waardevol ervaren.

Lees hier het hele interview met Marije
Henriette de Bordes

Henriette de Bordes

Legal Counsel

Alle kinderen moeten toegang hebben tot basiskennis over geld, ook als ze dat van huis uit minder meekrijgen. Het geven van een gastles Bank voor de klas geeft me een goed gevoel omdat ik zo bijdraag aan de financiële kennis van kinderen. Het is een mooie manier om iets positiefs te doen voor de samenleving en voor de volgende generatie. Voor bankmedewerkers is het een laagdrempelige manier om hieraan bij te dragen. De voorbereiding kost nauwelijks tijd, hooguit een paar minuten. Het is dus goed te combineren met mijn werk – een kleine moeite met een groot effect.

Lees hier het hele interview met Henriette

Onderzoek

Bank voor de klas werkt samen met platform Wijzer in geldzaken om de effecten van financiële educatie te meten en zichtbaar te maken. Onderzoek laat zien dat financiële educatie een groot effect heeft op financiële kennis. Het effect op financieel gedrag is bescheidener, maar nog steeds gemiddeld.

Download: Samenvatting rapport Financiële educatie heeft effect op kennis en gedrag (2020).

Eind 2025 evalueert Bank voor de klas opnieuw de effecten van financiële educatie.

Eerder onderzoek

Eerder deed Bank voor de klas onderzoek naar de effecten van financiële educatie:

Onderzoek BBSO (onafhankelijk onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in sociaal-wetenschappelijk beleidsonderzoek en beleidsadvisering) naar de effectiviteit van Bank voor de klas (2018)

Bezoek website

Onderzoek Wijzer is geldzaken naar effectieve manieren om verantwoord financieel gedrag te bevorderen (2017)

Download PDF

Onderzoek NIBUD naar het effect van de financiële gastlessen van Bank voor de klas op de financiële kennis van leerlingen in groep 7 en 8 (2016).

  • Kinderen die les over geld hebben gehad, weten na die les significant meer over geldzaken dan dat ze voor die les wisten. Uitgedrukt in een rapportcijfer gaan de leerlingen van een 6 naar een 7,1. Kinderen die die gastles niet kregen, krijgen een gemiddeld cijfer van 6,2 dat stijgt naar een 6,8.
  • Leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool die de Cash Quiz hebben gespeeld, gaan meer vooruit in financiële kennis en vaardigheden dan leerlingen die de Cash Quiz niet hebben gespeeld. Het Nibud heeft dit onderzocht middels een effectmeting waarbij gebruik werd gemaakt van een experimentele groep en een controlegroep. De Cash Quiz bleek hieruit een effectieve methode voor financiële educatie.